onsdag 20 maj 2009

Tankar om ansvar...

Det ansvar jag inte klarar av att ta själv borde jag lägga över på någon annan istället för att det ska bli ogjort. Det är ansvarsfullt att säga nej och be om hjälp när jag behöver det.

Det är inte farligt att säga "nej" eftersom ett "nej" kan vid andra omständigheter bli ett "ja". "Under dessa omständigheter måste jag tyvärr säga nej, men jag tackar för erbjudandet och ni får gärna fråga igen en annan gång."

Beroende på vad saken gäller och vem som frågar skulle man kunna komma med ett motkrav med det som behövs för att man ska kunna säga ja.

Om det ställs ett motkrav och parterna kommer överens, se då till att också klargöra ansvaret och boka ett avstämningsmöte för att säkerställa att inget tappas bort.

I mitt fall har det blivit mycket snack och lite verkstad, från båda parter. Jag vet att jag är välkommen att be om hjälp, om jag däremot inte får den hjälpen tappar jag lätt modet och skjuter uppgiften på framtiden.

Det kan vara så att jag fokuserar för mycket på det som inte blir gjort, något måste jag väl ha uträttat under min tid här?

Inga kommentarer: